Dagelijks archief: maart 22, 2007

Dag 12, mijn vriendschap met God ontwikkelen

 

Ik bepaal zelf hoe dicht ik bij God ben.

Hiervoor is verlangen, tijd en energie nodig. Ik moet leren om mijn gevoelens met Hem te delen, Hem te vertrouwen, als Hij iets vraagt van mij om te doen hiervan het belang inzien en ten diepste een verlangen hebben om bevriend met Hem te zijn.

Ik moet ervoor kiezen om eerlijk te zijn tegenover God.

De eerste bouwsteen voor een diepere vriendschap met God is volkomen eerlijkheid, over mijn gevoelens en mijn tekortkomingen. God verwacht niet dat ik volmaakt ben maar wel dat ik volkomen eerlijk ben. Geen van Gods vrienden was volmaakt.

Oprechte vriendschap gebaseerd op openheid.
God luisterd naar de hartstochtelijke woorden van Zijn vrienden.

Bitterheid is de grootste belemmering van vriendschap met God.
Waarom zou ik Gods vriend willen zijn als Hij dit toestaat?
Het tegengif voor bitterheid is het besef dat God altijd doet wat het beste is voor ons.

Ik moet ervoor kiezen om God te gehoorzamen.

Elke keer als ik op God wijsheid vertrouwt en alles doet wat Hij zegt, zelfs wanneer ik het niet begrijp, verdiep ik mijn vriendschap met God.
Gehoorzaamheid is een voorwaarde om een intieme relatie met God te hebben.
Gehoorzaamheid aan God is niet uit plichtsbesef maar uit liefde voor Hem en uit vertrouwen op Hem dat Hij weet wat het beste is.

Ik wil God volgen uit dankbaarheid voor alles wat Hij voor mij heeft gedaan, en hoe meer ik hem volg hoe dieper mijn vriendschap met Hem wordt.

Ware vriendschap is niet passief maar actief. Het doet God een groot genoegen als ik uit liefde en gehoorzaamheid kleine dingen voor Hem doe. Dingen die door anderen misschien niet eens worden opgemerkt. Maar God ziet ze wel en ziet ze als daden van aanbidding.

God geniet meer van eenvoudige daden van gehoorzaamheid dan van onze gebeden, lofprijzing of offergave.

Ik moet ervoor kiezen belangrijk te vinden wat God belangrijk vindt.

Hoe meer ik met God bevriend raak, hoe belangrijker ik de dingen gaat vinden die Hij belanrijk vindt, hoe meer verdriet ik krijg om de dingen waar Hij verdriet om heeft, en hoe meer ik me verheug op de dingen waar Hij zich over verheugt.

Ik moet het meest van alles verlangen naar een vriendschap met God.

De psalmen staan vol met voorbeelden van een verlangen naar God.
Verlangen, hunkeren, smachten, dorsten zijn hier voorbeelden van.
Ik bepaal zelf hoe dicht ik bij God kom.

Wat is deze vriendschap mij waard? Wil ik hem wel werkelijk?
Pijn is de brandstof voor passie. Pijn geeft energie om ons dingen te laten veranderen die we anders niet zouden doen. God gebruikt pijn om ons wakker te schudden.

Bid om God om de hartstocht voor Hem terug te krijgen.

Welke keuzes kan ik maken om dichter naar God toe te groeien?