Dagelijks archief: maart 16, 2007

Dag 5, Kijk vanuit Gods perspectief naar het leven.

god-is-trouw-k.jpg 

De manier waarop je aankijkt tegen je leven, vormt je leven.

Dat beeld hoe je tegen het leven aankijkt is je levensmetafoor, je visie op het leven. Vaak geven mensen uitdrukking aan hun levensmetafoor door middel van kleding, sieraden, auto’s, haarstijl, bumperstickers en zelfs tatoeages.

Deze levensmetafoor is bepalend voor je verwachtingen, je waarden en normen, je relaties, je doelstellingen en je prioriteiten.

Hoe zie ik mijn leven? Ik moet me richten op bijbelse metaforen. Die zijn:

  • Het leven is een beproeving,
    Beproevingen vormen het karakter en tonen aan hoe het er mee is gesteld.
    Het hele leven is een beproeving.
    Beproevingen kunnen zijn: belangrijke veranderingen, uitgestelde toezeggingen, onoplosbare problemen, onbeantwoordde gebeden, onterrechte kritiek en zelfs zinloze tegenslagen en ellende.

Wanneer je inziet dat het leven een beproeving is, realiseert u zich dat er in niets in uw leven gebeurt wat zonder betekenis is. Alle beproevingen hebben eeuwige implicaties.

God wil dat ik de beproevingen in mijn leven goed doorsta en Hij zal nooit toestaan dat de beproevingen waarvoor ik gesteld word groter zijn dan de genade die Hij geeft om ze te doorstaan.

  • Het leven is iets wat ons wordt toevertrouwd,
    Wij zijn rentmeesters, of ook wel beheerders, van alles wat God ons geeft.
    God heeft ons de aarde in bruikleen gegeven.
    Als je met alles omgaat als iets wat u door God is toevertrouwd, dan belooft God dat u in de eeuwigheid drie beloningen zal ontvangen.
    Gods bevestiging- Wel gedaan gij goede dienstknecht.
    Promotie en een grotere verantwoordelijkheid-Over veel zal Ik u stellen.
    Feest-Ga in tot het feest van de Heer.

God gebruikt ook financien om ons te leren om op Hem te vertrouwen. De manier waarop ik mijn geld beheer, bepaald in welke mate God mij geestelijke zegeningen kan toevertrouwen. Kan Hij mij ook geestelijke rijkdom toevertrouwen?

  • Het leven is een tijdelijke opdracht.